Vrij werk

Lezende vrouw Haver 4Het meeste werk van Willem Haver dat we kennen betreft de z.g. toegepaste kunst. Meubels en andere gebruiksvoorwerpen dus die hij van snijwerk voorzag. Voor dit werk bestond de meeste belangstelling en werd dus het best verkocht. Het vrije werk oftewel ” kunst om de kunst” verkocht een stuk slechter, Haver kreeg hiervoor dan ook beduidend minder opdrachten. Onder dit schaarse vrije werk van Haver bevinden zich echter wel een aantal meesterwerkjes. Een van die meesterwerkjes betreft beeld van een lezende vrouw op een stoel. Het beeld is bekend onder de naam “Tante Jo in de stoel”  Omdat de oudste dochter van Haver hiervoor model heeft gestaan.  Het is een notenhouten plastiek dat een lezende vrouw voorstelt. Het realistische beeld is ingetogen en harmonieus uitgevoerd met gevoel voor detail. Het is 24 cm lang, 17 cm breed en 20 cm hoog en staat op een voet van 4,5 cm hoog. Op de achterkant van de voet het monogram van Willem Haver. De armstoel die Haver voor dit beeld gebruikte is een model van een stoel die hij in opdracht voor tabaksfabrikant Lieftinck vervaardigde mogelijk ontworpen door vriend en collega Arnold Kort. Haver maakte vervolgens een zelfde stoel voor zichzelf  waar hij zelf graag op zat. Het werk is gemaakt in de periode 1917 – 1919 de korte periode dat Haver aan de Bedumerweg woonde. Hier zien we Haver op z’n best, absolute top kwaliteit.

Hieronder zien we een afbeelding van het beeld van een aap die een appel eet uit 1932.  Haver maakte dit samen met een kikker en een haan voor een school aan de Graaf Adolfstraat in Groningen.

WHmagazine2afbaapDe natuur was de grote inspiratiebron van beeldhouwer Willem Haver. Planten en dieren komen in zijn oeuvre dan ook veelvuldig voor. Vele aapjes maakte hij, een beeldje van een aapje gaf hij de tekst mee “Hoe beschaaf ik de mensen”.

Ook kreeg Haver opdrachten van verschillende katholieke organisaties en instellingen o.a. voor de nieuwe vleugel van het Maria pension, het katholieke bejaardentehuis in de Groninger binnenstad. Haver leverde zowel voor het interieur als het exterieur beeldhouwwerk. De twee notenhouten pelikanen die hij in 1925 of 1926 voor de hal maakte zijn absolute topstukken!

 

Aan deze pagina wordt nog gewerkt

 

 

2003-27Willem Haver ontwikkelde zich vanuit de traditionele beeldhouwkunst in de Art Nouveau en de Art Deco.